Potrzebuja Państwo porady?
Bryły geometryczne z pudełkiem:
Bryły geometryczne z podstawą i pudełkiem to sensoryczna pomoc Montessori wykorzystywana do rozwijania zmysłu stereognostycznego. Pomoc pomaga dostrzec i rozróżnić trzy wymiary brył, różnice między różnymi bryłami oraz dopasować powierzchnie geometryczne do brył geometrycznych.
Drewniane pudełko zawiera: 10 niebieskich brył geometrycznych: sześcian, walec, kula, graniastosłup trójkątny, graniastosłup czworokątny, iglica trójkątna, iglica czworokątna, stożek, elipsoida, owal.
Wymiary bloku: 9,9 x 5,8 x 5,8 cm
Rozmiar opakowania: 38 x 12 x 17 cm
Zestaw zawiera zestaw baz dla brył sferycznych - kuli, owalu i elipsoidy oraz bazy z figurami geometrycznymi narysowanymi cienką niebieską linią: kwadrat, prostokąt, trójkąt równoboczny, trójkąt równoramienny, koło, elipsa, owal.
Sprawdzanie błędów: zmysł wizualny i stereognostyczny
- Cel bezpośredni: Poprawa zmysłu stereognostycznego
- Cel pośredni: przygotowanie do geometrii
Zalecany wiek: 3,5 roku i powyżej
Uwaga: Ta pomoc Montessori pozwala nam rozwijać słownictwo poprzez nazwy różnych brył. Używamy trzyetapowej lekcji, aby nauczyć się nazw.
Wszystkie pomoce Montessori są dziełem włoskiej pedagog Marii Montessori.
Procedura:
- Zaproś dziecko do pracy: „Czy chciałbyś pokazać, jak pracować z bryłami geometrycznymi?”.
- Pokaż dziecku, gdzie umieścić pomoc i jak ją przenosić (trzymaj tacę/koszyk obiema rękami).
- Najpierw z koszyka, który jest przykryty szalikiem, wyjmujemy jedną bryłę geometryczną (kulę, sześcian...) na dywan.
- Zaczynamy badać obiekt z zainteresowaniem, dotykać go, obracać w dłoniach. Nie robimy nic więcej, nawet go nie nazywamy!
- Proponujemy dziecku bryłę i pozwalamy mu ją zbadać - poczuć jej kształt.
- Zaczynamy od maksymalnie trzech brył i wybieramy te najbardziej różne (np. kula, sześcian, stożek).
- W kolejnym etapie manipulujemy bryłami i staramy się zilustrować różnice między nimi poprzez toczenie, turlanie i przewracanie. Mówimy: „This is a ball.” (kula, owal, elipsoida) „To jest toczenie lub przechylanie.” (sześcian, graniastosłup czworokątny, graniastosłup trójkątny) „To się toczy i skręca” (stożek, walec).
- Pozwól dziecku wypróbować wszystkie figury.
- Następnie postaw przed dzieckiem wyzwanie: „Czy możesz spróbować znaleźć bryły, które zarówno się toczą, jak i ślizgają?”. itd.
- Możemy podzielić bryły na grupy - zestawy - zgodnie z ich właściwościami.
- Zachęć dziecko do ułożenia brył o tej samej podstawie. Pokaż widok z góry. Pozwól dziecku eksperymentować.
- Następnie odłóż narzędzie lub kontynuuj inne ćwiczenia, w zależności od zainteresowania dziecka.
Inne działania:
Wybierz bryły o podobnym kształcie - trudniejsze do rozróżnienia.
- Praca z podstawami - dziecko dowiaduje się, która bryła należy do jednej lub więcej podstaw, które bryły mają tę samą podstawę itp.
- Szukanie w pokoju przedmiotów, które zawierają bryłę: wazon = cylinder, szafka = graniastosłup.
- Kiedy wiemy, że dziecko zna bryły, może je nazwać: Na przykład mamy 5 brył w koszyku przykrytym szalikiem. „Czy potrafisz znaleźć stożek bez patrzenia?”. Dziecko wyciąga szyszkę spod szalika. Jeśli się pomyli, po prostu potrząsamy głowami, a dziecko samo się poprawia.
Więcej inspiracji do pracy z bryłami geometrycznymi można znaleźć na naszej stronie internetowej (tekst w języku angielskim) lub pracując z bryłami geometrycznymi za pomocą tego przewodnika (w języku angielskim).
Prezentacja wideo pracy z bryłami geometrycznymi w języku angielskim:
- Wiek
- 4 - 5 lat
5 - 6 lat - Materiał
- Drewno